Tekne inşa tekniklerini
1-Ahşap Malzeme
2-Metal (Çelik -Alüminyum) malzeme
3-Beton malzeme
4-CTP (Cam
Takviyeli Plastik) malzeme
5- Kompozit malzeme
Kullanılarak 5 türde gerçekleştirebiliriz.
1.1
Ahşap için imalat yöntemleri
1.1.1
Masif yığma
Geleneksel olan bu yöntemde tekne
omurgası aşağıya gelecek şekilde kurulur ve alttan yukarı doğru
kaplanır.Hafif,küçük teknelerin ters, baş aşağı kurulması kaplama tahtalarının
alıştırılması, vidalanması vs gibi işler daha kolay ve teknenin üzerine
eğilerek rahatça yapılabildiği için, yeğlenebilir.
Teknenin başlangıç aşamasında omurgayı
meydana getirecek ağaçlar, mümkün olabildiğince uzun boylarda biçilir ve
birleştirilir. Omurga eğimli ise, tüm eğimli parçalar gibi, buhar kabında ıslak
buharla yumuşatılır ve bu durumda bir kalıp üzerine bağlanarak kurutulup
istenilen eğimi alması sağlanır. Omurgayı takip eden parçalar baş ve kıç
bodoslama parçalarıdır. Bu parçalar omurga ile takviye parçaları da
kullanılarak birleştirilir.Daha sonra postalar hazırlanır. Postalar tekneyi
enine sağlamlaştıran, teknenin iki yarısını birbirine bağlayan ve kaplamaları
taşıyan elemanlardır. Postalar eğri büyümüş ağaçlardan veya buharla ıslatıp
eğerek istenilen şekle sokulurlar.
Tekne kaplama usulleri başlıca iki tanedir.
Birinci yöntem bindirme adı verilen, kaplama
tahtalarının kiremit döşer gibi, bir miktar birbirlerinin üzerine bindirildiği
yöntemdir. Baş bodoslamaya doğru kaplama tahtaları birbirlerine iyice
alıştırılarak alın alına üst üste gelecek şekilde baş bodoslamaya bağlanırlar.
Bu teknelerde bağlama elemanı olarak bakır perçinler kullanılır.
İkinci yöntem daha çok rastladığımız ve düz
bir dış yüzey elde etmek amacıyla kaplama tahtalarının birbirlerinin üzerine
hiç binmeden ince yan kenarları üzerinde üst üste getirilmesidir. Tahtaların
birleşim noktalarının kalafat işlemine tabi tutulmaları gerekir.
Bu yöntemden geliştirilen diğer alternatif su
hattına 45° - 50° eğimle ters çapraz iki sıra kaplama veya dış yüzeyi
verniklenecek teknelerde eğimli bir alt kaplama katı üzerine su hattına paralel
kaplanmış ikinci bir kattan meydana gelen yöntemdir. Bu usullerle hafif fakat
sağlam tekneler üretilebilmiştir.
1.1.2 Su kontrplağı ile imalat
1.1.2 Su kontrplağı ile imalat
Masif ahşabın aksine kontrplak çalışmaz ve
elyafları yönünde çekme mukavemeti ahşaptan yüksektir. Aynı kalınlıkta masif
malzemeye göre yük taşıma gücü daha aza olsa da, elyaf yönünde de, buna dik
eksende de yükleri taşıyabilir. Genelde her kat 90° döndürülerek en az üç, daha
iyisi beş kat üst üste çalışılarak tekne kaplanır.Gövde yapımında kullanılacak
kontrplaklar özel evsafta olup, pahalıdırlar. Bu tip kontrplakların ilk önce
yapımlarında kullanılan yapıştırıcılar su ve hava şartlarına dayanmalıdır.
Ayrıca kontrplağı meydana getiren tüm katlar aynı ve suya dayanıklı ağaç
cinslerinden olmalı, iç katlarda da hata, boşluk vs bulunmamalıdır. Kontrplağın
evsafı su içinde en az iki saat kaynatılarak anlaşılabilir. Malzeme
bozulmamışsa gövde yapımında kullanılabilir.Özellikle 1960’lı yıllarda çeneli
posta formuna sahip tekneler kolay üretim imkanı nedeniyle tersaneler ve
amatörler tarafından su kontrplağından inşa edilmişlerdir. Daha sonra yuvarlak
gövdeli teknelerde de aynı yöntem uygulanmaya başlamış, sağlam ve hafif tekne
inşasında çok önemli bir alternatif olmaya başlamıştır.Fiyatı nedeniyle
kaliteli su kontrplağından yapılacak bir tekne gövdesinin maliyeti örneğin
masif maun ağacından yapılandan daha ucuz olmayacaktır.
1.1.3 Kalıp üzerinde imalat, modern yöntemler
1.1.3 Kalıp üzerinde imalat, modern yöntemler
Kalıp üzerinde modern yöntemler ile inşa
edilecek tekneler masif ve kontrplak malzemelerle yapılabilirler. Teknenin
projesine göre belli aralıklarla (örneğin birer metre) hazırlanmış posta
kalıpları sağlam bir bazaya monte edilirler. Kontrplakla kaplanacak teknelerde
posta kalıpları üzerine boydan boya stringer adı verilen yatay takviye
bağlantıları konulabilir. Bu şekilde oluşturulan form üzerine teknenin baş ve
kıç bodoslaması ve omurgası hazırlanarak oturtulur. Arzu edilirse form
parçaları üzerinde yapılmış özel yuvalar üzerinde teknenin postaları da
hazırlanabilir.Bu şekilde çalışıldığı durumda gövde kaplaması bitirildiğinde postalar
da gövdeye bağlanmış olurlar. Aksi takdirde postalar gövde inşası bitiminde
imal edilerek gövde içine monte edilir.
Kaplama işlemi masif ve kontrplak olmak üzere
iki alternatiflidir :
Diyagonal metot adı verilen yöntemde ya 3 kat
kontrplak tekne su hattına 45° açı yapacak biçimde kaplanır ya da aynı
işlem her kat diğerine göre 90° aykırı gelecek şekilde masif kaplama
tahtaları ile yapılır.
Kontrplak kaplamada genelde aynı yön ve
açıda, ancak her katı meydana getiren kaplamaların armuzları, bir önceki katın
ek yerlerine göre, kaplama tahtasının eninin yarısı ölçüsünde ötelenmiş
biçimde, kaplanır.
Masif yöntemde ayrıca ilk iki kat çapraz imal
edildikten sonra ,üçüncü ve son kat su hattına paralel kaplanabilir. Bu durumda
teknenin gövdesi boyanmaz, verniklenerek göze hitap eden mükemmel bir görünüş
elde edilir. Tekne inşası bittikten sonra genelde başaşağı dururken gövde
tesviye ve zımpara işlemine tabi tutulur. Daha sonra tekne kalıp üzerinden
alınarak çevrilir, iç temizliği yapılır ve güverte, kamara işçiliği başlar.
Sağlam tasarlanmış kalıplar üzerinde seri ahşap tekne üretimi yapılabilir.
2.1.
Metal inşa yöntemleri
2.1.1
Omurga üzerinde inşa
Üzerine enine postalar yerleştirilmiş
omurgayı saç levhalar ile kaplamak yüzyıllardan beri süregelen klasik, ahşap
inşa metodunun metal işlemeye uygulanmış halidir. İlk adım kendi içlerinde
kapalı birer çerçeve oluşturan postaların imalidir. Postalar genellikle
L-profillerden yapılırlar. Tamamlanıp markalanan posta ve metal perdeler omurga
üzerine şakul ve su terazisi yardımıyla yerleştirilir ve puntalanır. Bu metal
tekne inşasının en keyifli anlarından biridir,zira ilk defa teker teker pek bir
şey ifade etmeyen parçalar bir araya gelerek teknenin daha sonra alacağı şekli
ortaya çıkarırlar. Bu aşamada ilk yapılacak olan, postalara geçici olarak
tutturulacak uzun latalarla teknenin çizgi uyumunun kontrol edilmesidir,
böylelikle posta sisteminde mevcut her türlü kusur ortaya çıkabilir.
Daha sonraki adım teknenin kaplanmasıdır.
Yuvarlak omurgalı teknelerde kaplanacak saçların bükümü ve tekne formuna uyum
sağlayacak hale getirilmesi az kişinin bilebildiği bir uzmanlık konusudur.
Tekne saç levhalarla sarılırken oluşabilecek gerilimleri engelleyebilmek üzere
daima teknenin iki yanında aynı noktadaki levhaların eş zamanlı olarak gövdeye
tutturulmasına çalışılır. Gövdenin inşasına paralel veya takiben güverteler,
motor yatağı, boyuna destekler, tanklar inşa edilir. Teknenin tüm montaj ve
kaynak işleri tamamlandıktan sonra kaynak çekmeleri nedeniyle kaçınılmaz olan
yüzey bozukluklarının düzeltilmesine sıra gelir.
Aynı yöntemin değişik bir tarzı ters kurulmuş
posta ve omurgadır. Bu sistemde teknenin güvertesi aşağıda, omurgası yukarda
olacak şekilde kurulur ve kaplanır. Bu yöntem özellikle küçük ve orta boy
yatlar için uygundur. Gövde kaplaması bitirildikten sonra tekne çevrilir ve
içerideki detaylarla güverte ve üst yapı inşası başlatılır.
Diğer bir inşa yöntemi boyuna postalar ile
metal tekne inşasıdır. Genelde hafif inşa edilmesi gerekli hızlı motoryatlarda
kullanılan bir yöntemdir. Her iki yöntem de profesyonel inşa yöntemlerindendir.
2.1.2
Kolaylaştırılmış yöntemler
Ucuz ve hızlı seri üretim veya amatörlere yapım
kolaylığı niyetleri sonucu içindeki posta sistemleri ve destek elemanları
azaltılmış veya neredeyse tamamen kaldırılmış inşa yöntemleri mevcuttur. Mümkün
olduğunca fazla büküm verilmiş gövde kaplamalarıyla, malzemenin kazanacağı
kendi rijidliğinden istifade edilerek posta sistemi azaltılabilir. Yine
amatörlere yönelik bazı tasarımlarda hazır şablonlara göre kesilen levhaların
birbirine tutturulmasıyla oluşturulan gövdenin içine sonradan profillerden
kesilerek hazırlanan bir posta sistemi eklenebilir.
Başka bir kolaylaştırılmış yöntem yuvarlak
omurga yerine köşeli omurgalı tasarımların uygulanmasıdır. Çift veya çok çeneli
(köşeli) posta formu aslında yuvarlak posta formunun kolay imalata olanak
sağlamak amacıyla, düz çizgilerle basitleştirilmiş halidir.
3.1
Beton inşa tekniği
Beton tekne inşasının temeli çelik bir iskelettir.
Borulardan yapılmış omurga ve pruva ile postalar ince dolu demir çubuklarla sık
aralıklarla birbirleriyle bağlanır. Bunların üzerine içerden ve dışardan çok
kat galvanize kafes tel döşenir ve sıkça demir çubuklara bağlanır. Bu arada
donmuş ve sertleşmiş betonla sonradan uğraşmamak için, bu hazırlık döneminde
tüm WC giriş çıkışlarının, havuz tahliyelerinin, motor soğutma suyunun
girişinin, egzost çıkışının sintine pompalarının, evye ve lavobolarının
çıkışları planlanmalı, bu noktalar sonradan kolaylıkla çıkartılacak ahşap konik
takozlarla belirlenir. Bu şekilde oluşturulan sistemin düzgünlük ve
sağlamlığından emin olunduktan sonra betonlama işlemine başlanabilir. Beton
karışımı çok tecrübeli bir el tarafından yapılmalı, beton bir taraftan
istenilen şekli alacak kadar elastik ancak tel ağ içinde tutunacak kadar
kıvamlı olmalıdır. Betonlama yeterli bir ekiple, başladıktan sonra ara vermeden
tüm gövde ortaya çıkacak şekilde bir kerede yapılır. Daha sonra gövdenin
örneğin hasırlarla örtülerek 10-14 gün sulanması ve betonun sertleşmesi
beklenir.
Ferrocement teknelerde güverteyi ve üst yapıyı aynı
malzemeden yapmak zordur. Genelde güverte ve kamaralar ahşaptan inşa edilir.
Salma olarak derin salma içine betonla karıştırılmış demir hurdası veya
eritilmiş kurşun kullanılabilir. Dümen palası, mili ve şaftı metal teknelerde
olduğu şekilde imal edilir.
Beton gövde epoksi esaslı macunlarla ve aynı esaslı
boyalarla mükemmel bir yüzey haline gelir.
4.1 CTP
için imalat yöntemleri
4.1.1
Elle yatırma
Düşük teknolojili ve özel yetenek
gerektirmediği halde fiberglass tekne imalatında daha makbul olan yöntemdir.
Çoğunlukla ters kurulmuş bir ahşap iskelet üzerine içeriden dışarıya doğru veya
seri imalatta bir kalıp içinde dış yüzeyden içeriye doğru; mevcut elyaf planına
uygun olarak elyaf levhaları döşenir. İşlem mümkünse yeterli sayıda elemanla
hızlı bir biçimde, ancak işlem adımları önceden iyice planlanmış olarak
yürütülmelidir. Örneğin ölçü alınarak veya şablon çıkarılarak işlenecek elyaf
katları önceden bir tezgah üzerinde kesilmeli ve numaralanarak hazır
bekletilmelidir.
Seri imalatta iyice temizlenmiş kalıp
içerisine önce teknenin parlak ve renkli dış yüzeyini meydana getirecek olan
gelcoat sürülür, daha sonra konstrüktörün vereceği malzeme planına göre
elyaflar (katların kuruması beklenmeden) bir önceki ıslak kat üzerine
döşenir.Genelde ilk kat olarak ince cam elyafı (300gr/m²) çalışılır,bunun
üzerine döşenen ikinci kat genelde 500gr/m² liktir. Polyester veya epoksi
malzemenin katlar arasına iyice işleyebilmesi, katların birbirine yapışması ve
katlar arasında hava kabarcıkları kalmaması için disiplinli ve hızlı çalışma
şarttır. Büyük teknelerde gerekeceği üzere, elyaf işlemine örneğin gece
ara verilecekse, yatırılan son elyaf katının polyester ile az doyurulması
gerekir. Böylelikle ertesi sabah işbaşı yapıldığında iki elyaf katı
arasında donmuş ve mukavemeti az bir reçine katı oluşmaz.
Kalıp içinde imalatın avantajı teknenin dış
yüzeyinin hiç bir ilave işlem gerektirmeyecek şekilde mükemmel olarak oluşmasıdır.
Bir iskelet veya iç kalıp üzerinde içten dışa
doğru imal edilen teknelerde (amatör inşalar veya seri imalatı düşünülmeyen ve
bu nedenle kalıp maliyetinden kaçınıldığı haller) teknenin dış yüzeyi uzun ve
zahmetli biçimde tesviye, zımparalama, macunlama ve boyama işlemlerine tabi
tutulmak zorundadır.
Fiberglass tekne imalatında kullanılacak
malzeme, kalıp ve atölyenin belli bir sıcaklıkta olmasına, sıcaklığın ve
havadaki nem miktarının kontrol altında tutulmasına ihtiyaç vardır.
Bu tarz imalatta vakumlama vs gibi sistemler
ile ürün kalitesi daha iyi hale getirilebilir veya işlem hızı arttırılabilir.
4.1.2
Elyaf püskürtme yöntemi
Elyaf ve reçine püskürtme yönteminde rulo
halinde sarılmış roving halatçıkları bir kesme takımı vasıtasıyla 30-50 mm boyda
kesilerek bir püskürtme tabancası içerisinde reçine ile karıştırılarak kalıp
üzerine püskürtülür. Oluşan yüzey gevşek olduğundan özel rulolarla üzerinden
geçilerek sıkıştırılmalıdır. Bu tarz imalatta yapım kalitesi püskürtme
işlemiyle bağımlı olduğundan, çok dikkat gerektirir ve ortaya çıkan ürünün her
tarafının aynı kalınlıkta olması son derece zordur. Bu nedenle düzensiz cidar
kalınlıklarına karşı gövde elle yatırma yöntemine göre daha kalın yapılmalıdır.
4.1.3 Vakum yöntemi
4.1.3 Vakum yöntemi
Bu yöntem seri imalattakine benzer bir kalıp gerektirir.
Kalıbın içine ayırıcı ve gelcoat katı sürüldükten sonra gövdeyi oluşturacak tüm
elyaf katları kuru olarak yerleştirilir.Bundan sonra kalıbın içine reçine sürülür,
daha sonra bir polietilen folyo kalıbın içine yerleştirilerek kalıbın kenarları
hava sızdırmaz biçimde kapatılır. Bir pompa vasıtasıyla kalıp içinde vakum
yaratılır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder